Wie ben ik

Ik ben Monique Vrij, getrouwd en moeder van drie dochters. Al ruim 20 jaar ben ik werkzaam in het onderwijs als leerkracht, intern begeleider, onderwijsadviseur en orthopedagoog.
Op 1 april 2018 heb ik de stap genomen om Vrijblijvend ontwikkelen op te richten.
Het 'blijvend ontwikkelen' loopt als een rode draad door mijn leven. Na de Pabo heb ik orthopedagogiek met specialisatie leerproblemen gestudeerd aan de Rijksuniversiteit in Leiden, een post-academische opleiding tot taalspecialist afgerond en diverse vakken gevolgd aan de universiteit om onder andere meer te weten te weten te komen over de werking van ons brein.

Intern begeleider (a.i.)

Als interim IB'er word ik om diverse redenen ingezet ter ondersteuning of (tijdelijke) vervanging van de intern begeleider: het waarnemen van dagelijkse taken, met name gericht op de leerlingenzorg; het analyseren, optimaliseren en invoeren van een stevige zorg- en leerlingondersteuningsstructuur; naast een IB'er meedraaien als coach.

Trainer

Ik verzorg bijeenkomsten (teamvergadering/studiedag) en workshops voor het hele team. Onderwerpen waar ik in gespecialiseerd ben zijn:

- Begrijpend luisteren & lezen, woordenschat, spelling, taal, mondelinge taalvaardigheid, dyslexie;

- Handelingsgericht werken, nieuwkomers- & schakelklassen;

- Faalangst, leren leren, mindset.

Orthopedagoog

Bij de NVO (Nederlandse Vereniging van pedagogen en Onderwijskundigen) ben ik geregistreerd als basis orthopedagoog met basisaantekening diagnostiek. Naast het verrichten van diagnostisch onderzoek, geef ik advies aan ouders en leerkrachten waarbij een optimale ontwikkeling van het kind centraal staat.

Coach

Binnen mijn praktijk coach ik kinderen en jongeren die ergens tegenaan lopen en/of niet lekker in hun vel zitten. Aan de hand van een oplossingsgerichte aanpak ligt de focus niet op het probleem, maar op de kwaliteiten van het kind. 

Ik begeleid kinderen en jongeren die vastlopen, door ze te helpen met de volgende stap in hun leerproces. Vaak is er sprake van gebrek aan zelfvertrouwen of faalangst. We gaan op zoek naar de eigen kwaliteiten en zetten negatieve gedachten om in positieve gedachten. 

Daarnaast betrek ik graag de leerkracht in het proces, aangezien zij dagelijks met de leerlingen werken. Het kan zijn dat de (startende) leerkracht een hulpvraag heeft bij het ondersteunen van de leerlingen in hun sociaal-emotionele ontwikkeling, maar ook bij de voorwaarden zoals een goed klassenmanagement kan ik begeleiding bieden. De begeleiding bestaat uit klassenconsultaties en coachingsgesprekken.